dinsdag 7 oktober 2014

Interesse in progressiegericht werken?

In 2012 zijn we onze aanpak "progressiegericht"gaan noemen. Heb je interesse in de progressiegerichte aanpak dan kun je terecht op deze site: progressiegericht werken

en deze boeken zijn verschenen over de progressiegerichte aanpak:

Ontwikkel je mindset, progressiegericht aan het werk
Progressie door zelfcoaching
Progressiegericht werken

donderdag 3 oktober 2013

Hoe maak je deze vragen progressiegerichter?



Progressiegerichte interventies zijn uitnodigend, doelgericht, onderzoekend en positief. De onderstaande vragen kunnen aan progressiegerichtheid winnen. Hoe zou je ze kunnen verbeteren? En wat is er progressiegerichter aan je verbeterde vraag?

  • Waar zullen we het over hebben?
  • Hoe gaat het ermee?
  • In hoeverre heb jij daar last van?
  • Wat betekent dat voor jou?
  • Wat doet dat met jou?
  • Waarom is dat een probleem voor jou?
  • Wat heb jij nou nodig om het probleem op te lossen?
  • Heb je dan wel eens meegemaakt dat het beter ging?
  • Maar kun je dat eens concreter maken?
  • Ja maar, hoe zit het dan precies?

woensdag 25 september 2013

Ervaringsleren als zelfovertuigingstechniek



In onze trainingen plaatsen we deelnemers afwisselend in verschillende rollen, in de rol van coach, in de rol van cliënt, kind of student en in de rol van observator. Dit levert meestal  compleet verschillende ervaringen op. Zo zegt de beginnende progressiegerichte coach vaak dat hij vond dat de cliënt zo langzaam vooruit ging, zegt de observator vaak dat hij de letterlijke samenvattingen van de coach irritant vond en zegt de cliënt vaak dat hij in korte tijd zoveel verder is gekomen in zijn denken. Maar het komt maar zelden voor dat mensen zeggen “Ach, het was allemaal niet echt”. Integendeel, hoewel men rationeel weet dat het een oefensituatie betreft, toch voelt het heel echt. Voor zowel de cliënt als de coach als de observator.

In het boek van Milton Erickson, My voice will go with you, staat een mooi stukje over “leren door te ervaren”:

“Ik (Erickson) zei tegen mijn zoon Lance dat hij geen snoepjes meer mocht. Ik zei hem dat hij al genoeg had gehad. De volgende ochtend werd hij heel blij wakker. Hij vertelde me:”Ik heb de hele zak opgegeten”. En toen ik hem liet zien dat de zak nog vol met snoepjes zat, dacht hij dat ik zeker even weg was gegaan en nieuwe had gekocht, want hij wist zeker dat hij ze had opgegeten. En dat had hij ook - in zijn droom.”

Erickson vervolgt: ”Leren door te ervaren is het meest leerzaam. Je kunt alle zwemslagen leren terwijl je op een pianokruk ligt op je buik. Je kunt je ritme, ademhaling, hoofdbewegingen, voet bewegingen enzovoort uitvoeren. Maar als je vervolgens in het water terecht komt kun je alleen maar poedelen zoals een hondje. Je moeten leren zwemmen in water. Ervaringsleren is het meest belangrijke. Ervaringsleren is een individuele aangelegenheid. Ervaringsleren kan het best gedaan worden door het simpelweg te ervaren en niet door tijdens de ervaring te  analyseren wat je ervaart. Het werkt beter om pas te gaan analyseren een tijdje nadat je de ervaring hebt gehad.”

Dit is ook één van de redenen waarom wij niet aan het einde van onze trainingen evalueren wat mensen ervan vonden. In plaats daarvan helpen we ze een implementatie-intentie te formuleren omtrent wat ze willen gaan uitproberen. Het ervaringsleren gaat zo verder tussen de trainingssessies. En dat ervaringsleren is ook het meest overtuigend. Ervaringsleren is daarmee een zelfovertuigingstechniek. In plaats van naar iemand te luisteren die je vertelt hoe goed iets werkt, ervaar je zelf wat werkt en zo overtuig je jezelf wat je wilt toepassen en wat niet.


Floreren na een verleden vol misbruik



Bill O’Hanlon praat liever over “mensen die seksueel zijn misbruikt”  dan over slachtoffers of overlevers. Hij laat mensen liever zelf bepalen hoe ze zichzelf noemen en hij wil ze helpen opties en mogelijkheden te zien voor de toekomst. Hij zegt in het interview dat mensen die floreren na een verleden van seksueel misbruik een combinatie van de volgende vier dingen in hun leven ervaren:
  1. Erkenning dat het misbruik heeft plaatsgevonden, aan zichzelf of aan iemand anders 
  2. Validatie van hun ervaring, in plaats van beschuldiging of ongeloof en ontkenning 
  3. Bescherming tegen verder misbruik 
  4.  De boodschap dat ze waardevol waren en beminnelijk


Possibility therapy



Deze week ben ik in een aantal “oude”  boeken gedoken, boeken die ik al jaren geleden heb aangeschaft en gelezen. Eén ervan is “Interviews with brief therapy experts” van Michael Hoyt. In dit boek staan interviews met mensen als Steve de Shazer, John Weakland, Paul Watzlawick. Er staat ook een interview in met Bill O’Hanlon. 

Bill distantieert zich van de Millwaukee aanpak op een aantal manieren in dit interview, vooral door te benadrukken dat emoties in de solution focused benadering van  de groep in Milwaukee wat hem betreft te weinig worden gevalideerd. Bill O’Hanlon werkte in de tijd van het interview veel met mensen die seksueel waren misbruikt. Mensen die het verleden herbeleven alsof ze zijn bevroren in de tijd. Hij noemt zijn aanpak met deze cliënten in het interview “possibility therapy”.

Hij zegt: “Het stellen van veranderingsgerichte vragen vind ik veel interessanter dan het stellen van verklaringsgerichte vragen. Hoe bevrijden mensen zichzelf als ze vastzitten? Door de delen van zichzelf die gedevalueerd en onteigend zijn weer te waarderen, er weer eigenaar van te worden, er weer in relatie mee te treden en acties te ondernemen om de huidige situatie te veranderen naar hun doel. En daarnaast hun verhalen, hun narratieven te veranderen, zodat er mogelijkheden komen voor acties en voor een toekomst die er meer uitziet zoals ze die zouden willen. Dus het veranderen van het doen en het veranderen van de perceptie. En een voorwaarde daarvoor is volgens mij het waarderen en valideren van de ervaringen in het verleden. En ik denk dat er nog een belangrijk element is. Want wat maakt het verschil tussen mensen die vast blijven zitten in een verleden van misbruik en vernedering en mensen die floreren ondanks zo’n verleden? Het verschil is dat mensen die floreren hun verleden betekenis en bedoeling geven voor de toekomst. Een toekomst waarin de vreselijke dingen die hen zijn aangedaan niet bepaald worden door die vreselijke dingen, maar een toekomst waarin mogelijkheden zijn.”

woensdag 18 september 2013

Nieuw Journal of solution focused practices

Er is een nieuw Journal of Solution Focused Practices verschenen. Een internationaal online journal met bijdragen vanuit diverse landen en vakgebieden. De content is gratis beschikbaar.Onder andere dit artikel staat erop:

What Works in Conversations With University Students? An Exploratory Study

Abstract
This paper contrasts what happened on a microlevel in conversations between coaches and students when coaches used solution-focused interventions versus confrontational interventions. Four students self-reported regarding their motivations, self-determination, and expectations to succeed at their studies, before and directly after the conversation with the coach and at a 2-month follow-up. Recommendations are provided for the design of research on interventions aimed at increasing students’ self-regulated behaviors to achieve academic success. Based on this exploratory study it seems that solution-focused interventions differ from confrontational interventions and that conversations with a coach can affect students’ self-determination, motivations, expectations to succeed, and fulfillment of basic needs (e.g., feelings of relatedness, competence, and autonomy). The findings yielded a negative effect for students who had confrontational interactions and a positive effect for students who had solution-focused interactions

woensdag 11 september 2013

Doorvragen over wat goed gaat

Hoe vraag je door op iets dat goed gaat? Dat vroeg een deelnemer aan de Opleiding Progressiegericht Coachen ons. Hier zijn een paar voorbeelden van doorvragen op wat goed gaat:

  1. Wat ging er goed? Wat deed je? Welke rol had je? Hoe deed je het?
  2. Wat konden anderen merken dat goed ging/dat je goed deed?
  3. Hoe kreeg je het voor elkaar? 
  4. Wat was het dat vooral goed heeft gewerkt in deze situatie? 
  5. Waar ben je vooral tevreden over als je kijkt naar hoe je het hebt aangepakt?
  6. In welke situatie(s) zou je dit nog meer kunnen toepassen?
  7. Hoe zou je dat kunnen doen?